Ігор Саламін iз PLVision Розповідає як ІТ-компанії Змінюють Освіту у Львові

17 Jul, 2017

Ігор Саламін працює competence-менеджером в компанії PLVision. Компанія активно долучається до створення інноваційних програм за ініціативи Львівського ІТ Кластеру у львівських університетах. Ігор Саламін брав участь у трьох робочих групах зі створення інноваційних програм у Львівській Політехніці та ЛНУ ім.І.Франка. Окрім цього, PLVision долучилась до фінансування лабораторії та омеблювання навчальних аудиторій для студентів програми «Інтернет Речей» в НУЛП, а також облаштування аудиторій для програми Data Science&Intelligent Systems в ЛНУ. Що ж мотивує ІТ компанію витрачати багато часу, зусиль та коштів, аби підтримувати зміни в системі української освіти – про це далі, у нашій розмові.

Ми долучилися до роботи зі студентами у львівських ВНЗ через великий брак хороших інженерів. ІТ-компанії займаються розробкою програмного забезпечення, навчання людей не є основним видом діяльності, тому ми б хотіли, щоб наші ВНЗ не лише хвалилися, що випускають тисячі ІТ-спеціалістів на рік, а й справді це робили. Сьогодні маємо таку ситуацію, що студенти 2-го курсу, наприклад, Львівської Політехніки, нічим не відрізняються від студентів 3, 4, чи 5 курсу – тобто, всі вони однаково недостатньо кваліфіковані. Наша освітня система вчить технологіям навіть не вчорашнього дня, а позавчорашнього.

Коли студенти приходять до нашої компанії на співбесіду, то більшість із них не є інженерами-програмістами. Так, код вони пишуть добре, цього якраз університет їх навчив, але їм бракує комплексних знань. Близько 20% свого часу на роботі ІТ-спеціаліст витрачає на те, щоб писати код та скрипти, а більшість часу він думає над тим, як вирішити задачу в тих технологічних рамках, які перед ним поставлені бізнесом.

Навчитися кодити чи тестити можна дуже швидко. Але потрібно думати, для чого людина це робить, як це вплине на роботу всієї програми, всього продукту, як це вплине на бізнес-модель замовника, на кінцевого споживача. Глобальне  бачення – ось чого не вистачає студентам, так само як, зрештою, і всім українцям. Ми всі чекаємо, що скаже нам робити шеф чи керівник. У керівника є свій шеф, якому він підпорядковується, а в шефа ще один шеф. На верху піраміди є декілька людей, топ-менеджмент компанії, які потім несуть відповідальність за всі процеси комплексно. Кожен має бути спеціалістом в своїй ніші і бути відповідальним за свій процес, але обов’язково в глобальному контексті.

Працювати в ІТ- це постійно вчитися

eee
Світ технологій дуже швидко змінюється. З появою Інтернету інформація поширюється колосально швидко. Люди працюють не в замкнутому просторі, а в глобальному, над чимось спільним. Коли студенти приходять в університет на перший курс, їм пропонують підручники про вчорашні технології, за 5 років навчання в університеті ці технології взагалі стануть неактуальними. Треба бути готовим постійно вчитися і цікавитися новими технологіями, і цю готовність у студентах ІТ необхідно виховувати. Не треба зациклюватися і зазубрювати певну мову програмування до дірок, треба навчитися вчитись і думати, розуміти напрямки для подальшого руху.

Спеціалізація компанії PLVision – розробка програмно-конфігурованих мереж (Software Defined Networks) та Інтернет Речей. В основі цих напрямків – пристрої, залізо, але весь його потенціал забезпечується управлінням за допомогою програмного забезпечення, що знаходиться на віддаленому контроллері. Самі пристрої змінюються повільніше, аніж soft, програмне забезпечення. Якщо подивитися на смартфони iPhonе, сам пристрій і його конфігурація не дуже змінюються, але змінюється його наповнення. Тобто прогрес приладу виріс у 8 разів від першої до останньої моделі, а прогрес софта – в десятки разів.

До першої програми Lviv IT Cluster «Інтернет Речей» (IoT) у Львівській Політехніці, наша компанія долучилася вже тоді, коли програма запрацювала. Компанія виділила менторів для студентів, бо дуже важливо працювати з теорією на практиці. А це може показати не лектор чи викладач, а справжній інженер, який знає всі нюанси і з цим працює щодня. Студенти діляться на маленькі групи, кожна з яких має свого ментора. Вони працюють над певним завданням, де ментор допомагає їм досягнути результатів, перевіряє їхні ідеї і виконані завдання, деколи вони зустрічаються в університеті чи в нас в офісі.

Разом з іншими спеціалістами я також приймаю курсові роботи студентів програми ІоТ, і вже бачу, як виросли студенти програми за перший рік. Вони знають, чого хочуть, вони роблять реальні проекти, беруть участь в конкурсах. Можливо, в наступні роки один із цих проектів вже покращить життя у нашому місті, вони бачать реальну цінність в тому, що вивчають.

Я також брав активну участь у запуску програми «Системи штучного інтелекту (АІ)» у Львівській політехніці, зокрема, в складанні карти курсів. Університет мав якісь певні напрацювання стосовно оновлення програми, але ми відмінили зайві предмети, додали нові дисципліни. Карти курсів вже повністю узгоджені. Зараз працюємо над наповненням цих курсів – розписуємо кожну лекцію, що на ній мають викладати. Карта курсів створена також так, що кожен предмет є продовженням наступного. Якщо студент пропустить якийсь предмет, то потім важко буде зрозуміти інший. Компанії також мають свої напрацювання, навчальні програми, літературу, якою ми ділимося з університетом. Потім буде етап пошуку викладачів, деякі викладачі університетів можуть викладати певні курси, інші ні – і їм також треба допомогти підівчитись самим.

pl
На кожному курсі ми збільшуємо кількість занять англійської мови. Окрім того, маємо плани повністю реструктуризувати її вивчення, зробити більш фокусним, вузькоспеціалізованим, поділеним на теми. Після запуску програми навчання, ми залишаємо за собою право змінювати щось по ходу навчання, бо неможливо наперед передбачити все. Університет погодився на таку форму співпраці.

Є різні професори та викладачі у львівських університетах. Деякі з них хочуть від ІТ-компаній лише фінансування, а деякі справді є дуже ідейними, хочуть змінити освіту на краще. Їх, на жаль, не так багато, але це лише початок. Я думаю, що спільними зусиллями ми ще багато зможемо змінити.

Студенти інноваційних програм не мають літніх канікул

Студентів, які закінчили 1-й курс навчання на програмі ІоТ, більшість компаній вже хоче взяти до себе на роботу, але ми як творці програми домовились, що не будемо їх поки рухати. Це правда, студенти інноваційної програми ІоТ дуже відрізняються від усіх інших. Їм значно важче вчитися, бо мають багато додаткового навантаження. Наприклад, зараз літні канікули, а наші студенти мають літні табори, курсові роботи на літо. Для них навчання це постійний процес, а не просто «відсидіти» лекцію.

Коли ми запустимо всі ці програми, налагодимо процес, стане трохи легше. Щороку будуть нові студенти, тому потужності неабияк виростуть. Але ми маємо ще одну ідею зі світу ІТ – менторство. Хочемо, щоб студенти старших курсів були менторами молодших, саме так працюють в ІТ-компаніях, спеціалісти з більшим досвідом роботи менторять новачків. Тому наше завдання зробити навчання цілим життєвим процесом.

Все, що ми робимо в ІТ компаніях сьогодні, за рік чи два існуватиме в нашому житті, моєму чи моїх близьких. Ми розвиваємося разом з галуззю, і компанія розуміє, що наших потужностей не вистачатиме вже завтра. Нам потрібні нові люди, свіжі ідеї, а це може забезпечити тільки молоде покоління.

Ми зацікавлені в тому, щоб студенти взяли якомога більше знань зі свого університету, тому що там викладаються базові предмети, основа знань. Тому ми долучаємося і будемо долучатись до модернізації університетських програм навчання. Чим краще працюють університети, тим краще потім працюють компанії, залучаючи більше кваліфікованих фахівців.