Андрій Павлів: Про ІТ-місто, бізнес та глобальну конкуренцію

04 Apr, 2016

Вигідний nearshoring-партнер, але складне місто для добирання – таким є Львів для міжнародних клієнтів. І хоча вони радо обирають Львів серед інших міст, фактор відсутності прямих перельотів часто грає проти міста і місцевих компаній. Як IT-середовище може змінити ситуацію, та що потрібно локальним IT-компаніям, розповідає Андрій Павлів, CEO компанії N-iX. Про ІТ від успішного ІТ-підприємця  – читайте ексклюзивне інтерв’ю нашого нового проекту IT Feat.

 «Бізнес став значно динамічнішим»

«Ми заснували N-iX у 2002, і тоді львівський ІТ-ринок значно відрізнявся від того, що є зараз, – говорить Андрій. – Великих компаній не було, а на ринку були інші гравці, яких уже нема». Найбільший на той час SoftServe мав менше п’ятиста працівників, Eleks – ще менше, а загальний рівень спеціалістів був нижчим, ніж зараз.

N-iX, що починався як технологічний стартап, від часу свого заснування виріс до трьохсот працівників та офісів у трьох містах.

«За чотирнадцять років відбулося багато змін: з’явилася дуже велика кількість кваліфікованих спеціалістів і цікавих проектів, на місцевий ринок зайшли великі гравці,» – продовжує Андрій. За його словами, IT-сфера стала значно динамічнішою, і все більше людей починає у ній працювати. Інша зміна – це поява великих компаній, які почали зі Львова, і зараз вийшли на міжнародний рівень. Наразі у місті працює близько 200 IT-компаній, і за останні п’ять років, галузь виросла у три рази. Тепер вона охоплює понад 15000 IT-спеціалістів і очікує на близько 5000 випускників. Якщо десять років тому багато IT-спеціалістів не мали роботи після університету та працювали в інших сферах, то зараз ситуація цілком змінилася, і в ІТ переходять люди із інших галузей.

^9D525F0FCD1A4CACC1997EAC791075F63C41AA315C73656D80^pimgpsh_fullsize_distr

Окрім цього, фахівці стали більш кваліфікованими і заробляють більше, а постійний приріст галузі збільшив конкуренцію за кадри. Андрій переконаний – компанії стали “дорослішими” коли мова йде про співпрацю із міжнародними партнерами, і пропонують клієнтам більш цікаві сервіси.

Зростання ринку призвело і до викликів, адже тепер компаніям треба конкурувати на значно вищому рівні. «IT-ринок у Львові можна порівняти із гуртком боксу: якщо раніше там займалися початківці, то зараз маємо майстрів спорту і зовсім іншу конкуренцію» – вважає Андрій. Серйозність клієнтів підвищила і оплату праці спеціалістів. «Якщо у 2002 році ціна українського IT-фахівця не відрізнялася, а інколи була нижчою, ніж в Індії, то зараз чітко можна сказати, що ми дорожчі, – говорить Андрій. – Тому зараз маємо конкурувати талантами наших людей і якістю сервісів, які ми надаємо.»

«Потрібно ставати глобальними»

«Ми позиціонуємо себе як українська та східноєвропейська компанія,» – розповідає Андрій. За його словами, географічна прив’язка важлива в IT-сфері, адже багато європейських клієнтів шукають nearshoring-партнерів – таких, із якими немає великої різниці у часі, і до яких не треба далеко добиратися. Такими партнерами можуть стати львівські компанії, адже тут люди працюють майже в тій часовій зоні, що і в Західній Європі.

«Другий параметр – легкість добирання – потребує збільшення кількості літаків до Львова і відкриття нових маршрутів» – говорить Андрій. Зокрема, треба щоб в місті справді запрацювало «Відкрите небо» та виросла конкуренція між авіалініями. Потрібно, аби західноєвропейські клієнти змогли дістатися до міста за дві чи три години, прямим рейсом у потрібний день, бо наразі перельоти до Львова займають багато часу і мають кілька пересадок.

«У нас були клієнти, за яких ми боролися, але програли через незручність перельотів, – продовжує Андрій. –  Кілька пересадок та висока ціна квитків – це мінус при пошуку партнерів, і брак рейсів до Львова є, мабуть, єдиним негативом роботи у місті. Львів – популярний IT-центр, але якщо збільшиться кількість та поліпшиться якість перельотів, то він стане набагато привабливішим для клієнтів, – впевнений Андрій Павлів. – Тоді конкурентноздатність суто львівських компаній зросте».

Утім, Андрій радить компаніям виходити за межі міста та з місцевих перетворюватися на міжнародні. «Із офісами не лише у Львові, ми можемо краще співпрацювати із клієнтами чи знаходити потрібних спеціалістів, – розповідає Андрій. – Тому раджу львівським компаніям якнайшвидше ставати більшими та глобальними».

«Львову треба вдвіче більше фахівців»

«Як учасник Кластеру, ми хочемо популяризувати Львів та залучати більше нових працівників,» – говорить Андрій. – Якщо ми хочемо щоб IT-індустрія у нашому місті росла, то потребуємо великої міграції талановитих спеціалістів з інших міст сюди». Саме тому завдання міста і львівських компаній – створити сприятливі умови аби фахівці із інших регіонів приїжджали сюди працювати. Це також дозволить повернути багатьох спеціалістів, які виїхали за кордон. Їм потрібно показати переваги міста – зокрема, нижчу вартість життя, можливість відкладати частину доходів, а також привабливі умови оподаткування.

^9D7120AF5F3290318EE04FB36C7A0836E29598785663A392B1^pimgpsh_fullsize_distr

«За хороших спеціалістів іде боротьба»– додає Андрій, однак переконує  – ця проблема не заморожує ріст галузі. «Утім, це питання, над яким потрібно спільно працювати всім компаніям, і це саме те, що робить IT Кластер,» – говорить Андрій. Якщо збільшити кількість IT-фахівців удвічі, залучивши 30 тисяч людей у сферу, то це дозволить місцевим компаніям значно швидше розвиватися. Аби цього досягти, потрібна якісна IT-освіта та промоція галузі серед молоді регіону.

«Ми хочемо, щоб все більше людей із математичним складом розуму йшли в IT, і займаємося просуванням цієї ідеї» – говорить Андрій. На його думку, промоція має вийти за межі міста та залучати школярів із області, де часто про IT знають дуже мало. Зокрема, Андрій згадує низьку поінформованість батьків, які не розуміють, що це за спеціальність та чому її варто вивчати. Так як батьки часто впливають на вибір дітей, то розказувати про ІТ треба і їм.

^42968CD629E001060B8E19955018EEE8C84BCCA887FA44C537^pimgpsh_fullsize_distr

«IT – це єдина галузь, у якій після 3-4 років роботи потрапляєш у upper-middle class, і доходи в ній вищі, ніж в інших галузях, – переконує Андрій. – Середовище, у якому людина працює, теж дуже цікаве, адже є відрядження за кордон та можливість працювати з іноземними компаніями». Робота в IT дозволяє людям мати значно вищий рівень життя, ніж у середньому в Україні, тому дуже важливо аби майбутні випускники розуміли переваги цієї професії. Промоція сфери дозволить залучити більше професіоналів, а також збільшити IT-ринок, цьогорічний приріст якого становить двадцять відсотків.

Що потрібно ITмісту

«Компанії у Львові мають хорошу перспективу зростання саме у місті», – стверджує Андрій. Мова йде не лише про притік фахівців, але й вигідний імідж міста. Львів позиціонує себе як IT-столиця України, близька до Заходу і культурно, і географічно, а ще як місто, розташоване далеко від зони військового конфлікту. “Якщо іноземні партнери вирішили йти до України, то львівським компаніям легше переконати їх працювати саме тут, – продовжує Андрій. – Однак коли йдеться про конкуренцію із іншими країнами, тоді включаються інші фактори – наприклад, зручність авіаперельотів».

Андрій додає: «Що потрібно Львові як IT-місту – то це добре сполучення. Треба, аби девіз “Львів відкритий для світу” був не просто словами, а з’явилася можливість придбати квитки на обраний день і прилітати сюди із Лондона без пересадок». Поява нових рейсів – це можливість залучити нових клієнтів, а отже, притік фінансів до міста. «Щодо програмістів, то для них треба більше інфраструктурних проектів як IT House, – переконаний Андрій. – Програмісти повинні розуміти, що тут про них дбатимуть; тоді більше фахівців переїжджатиме сюди. Місту варто зосередитися на промоції IT аби залучити більше людей у цю сферу».