Вплив Математичної Освіти на Ріст ІТ-індустрії. Дослідження GlobalLogic

24 Jun, 2020
Рівень знання математики школярів впливає на швидкість розвитку IT-галузі. Зв’язок між якістю математичної освіти і розвитком IT в Україні становить понад 97%. Про це йдеться в дослідженні команди Data Science компанії GlobalLogic.
Зв’язок між якістю математичної освіти і розвитком IT-галузі складає 97,5% при розрахунку кількості тих, хто складає ЗНО з математики на 180 і більше балів, і кількості IT-ФОПів в Україні.
Ті, хто відмінно складають ЗНО з математики, розподілені по Україні нерівномірно. Очікувано впливає розмір населеного пункту. Але навіть у великих містах (з населенням понад 100 тисяч) всього 17% шкіл випускають 80% тих, хто отримує 180+ балів. Більш того, за даними аналітиків, тільки 106 шкіл (1% від усіх в Україні) випускають понад 15 учнів, які здали ЗНО з математики на 180 і більше балів. У 21 області України таких шкіл до 5 включно на всю область. Вони є в кожному обласному центрі незалежно від середніх показників області. Тобто там, де живе учень, грає набагато меншу роль, ніж те, в якій школі він навчається.
Кількість сильних шкіл² і число відмінників з математики взаємопов’язані. Таким чином, рівномірне збільшення кількості сильних[1] шкіл вплине на учнів і як наслідок на IT-індустрію. Зараз в Україні в середньому 44% всіх, хто складає ЗНО, беруть участь у тестуванні з математики, але тільки 2,2% всіх абітурієнтів отримують більше 180 балів. У Києві традиційно цей показник вище – 6,6%. За ним йдуть Львівська та Харківська область з 3,7%, а також Дніпропетровська область з 3,1% учнів, які відмінно склали ЗНО з математики. При цьому, дані стабільні у часі – з 2016 року лідери не змінюються.
Є суттєва відмінність між великими і маленькими містами, а також селами. Насправді зв’язок складніший, і в сегменті великих міст більш важливо, чи є місто обласним центром. Школярі в маленьких обласних центрах (Ужгород, Суми) складають ЗНО набагато краще, ніж в просто великих містах (Кривий Ріг, Біла Церква).
Найсильнішим і найнесподіванішим позитивним відхиленням від цієї тенденції є міста-супутники  АЕС (Вараш, Енергодар, Нетішин, Южноукраїнськ, Славутич). Незважаючи на невелике населення – від 25 до 50 тисяч, показники ЗНО у них краще, ніж в обласних центрах. Наприклад, в 42-тисячному Вараші Рівненської області 11,08% тих, хто складає ЗНО, отримують 180+ з математики, коли в 243-тисячному Рівному цей показник становить 4,3% – майже в 2,5 рази менше. У містах-супутниках АЕС також високий показник IT-підприємців, що підтверджує  зв’язок між успішним проходженням ЗНО з математики та кількістю IТ-фахівців.
Методологія:
Data Science команда GlobalLogic використовувала відкриті дані щодо кількості IT-ФОПів і результатів ЗНО за останні 4 роки, щоб проаналізувати зв’язок між якістю математичної освіти і розвитком IT-ринку України.
Для аналізу розвитку IT-галузі було обрано кількість IT-підприємців, показником якості освіти послугували результати зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) з математики.
Зв’язок між якістю математичної освіти і розвитком IT-галузі складає 97,5% при розрахунку кількості тих, хто складає ЗНО з математики на 180 і більше балів, і кількості IT-ФОПів в Україні. Показник 180+ був обраний як найбільш методологічно правильний, оскільки він враховує не тільки тих, хто склав іспит[2], а й тих, хто міг його скласти теоретично (ті, хто не брали участь в ЗНО з математики, і ті, хто брали участь, але отримали менше 100 балів). У той же час середній бал, який часто використовується для аналітики, у тому числі, в УЦОЯО, враховує результати тільки тих, хто отримав від 100[3] балів.
Зв’язок середнього бала з кількістю IT-фахівців виявляється значно слабше – 55%. Це також побічно підтверджує правильний вибір показника 180+.
Статистику кількості IT-ФОПів часто критикують, тому що люди можуть бути зареєстровані не там, де працюють. Для цього дослідження це ідеально підходить – ті, хто зареєстровані не там, де працюють, зазвичай зареєстровані там, де вони складали ЗНО.
[1] школи, в яких більше 15 випускників, які здали математику на 180+
[2] ті, хто отримав 100 балів і вище
[3] середній бал постійно використовується як показник результатів ЗНО, але не є найвдалішим методологічно, так як в середній бал входять результати тільки тих, хто набрав прохідні 100 балів.