Програма EPAM E-kids: доступна ІТ-освіта для дітей

19 Apr, 2016 2

Ні для кого не секрет, що EPAM чимало зусиль вкладає у розвиток молодого покоління. Раніше це здебільшого були курси для студентів вузів, які й до сьогодні успішно функціонують. Останнім же часом молоде покоління, яким опікується наша компанія, «помолодшало»: наприкінці лютого програма E-kids для дітей від 8 до 16 років стартувала в усіх п’яти українських локаціях EPAM.

EPAM E-kids – 10-тижнева програма для навчання дітей програмуванню на мові Scratch. Scratch розроблено спеціально для дітей від 8 до 14 років в лабораторії Массачусетського технологічного інституту. З нею можна придумувати і програмувати власні інтерактивні історії, ігри і анімацію. Програма розвиває творче та логічне мислення у дітей, навчає їх працювати в команді – прищеплює навички, важливі для життя в 21-му столітті. Однак в українському EPAM тренери пішли далі та запропонували деяким учасникам E-kids спробувати себе в «дорослих» мовах програмування –  Java і JavaScript.

IMG_8485На створення ініціативи E-kids EPAM надихнула програма глобального розвитку до 2030 року Генеральної Асамблеї ООН. Одна з цілей цієї програми ООН – гарантувати інклюзивну освіту для всіх. EPAM підтримала цю мету саме ініціативою E-kids – освітньою програмою для дітей. Її місія – зробити IT-освіту доступною для дітей і сформувати молоде покоління програмістів. Пілотна хвиля українського E-kids стартувала в Києві у жовтні 2015 року. Її випускниками стали 46 діточок EPAMівців. Другий набір, який одночасно запустився у Києві, Харкові, Львові, Вінниці і Дніпропетровську, зібрав утричі більше – понад 150 дітей.

IMG_8516

На думку координатора програми E-kids в Україні Ірини, HR Specialist, EPAM, запорука успішного функціонування 17 груп – це тренери програми: «Дивовижно, як 52 тренери-волонтери, окрім роботи та особистого життя, знаходять в собі натхнення та сили вкладати безцінні знання та жагу до навчання в наших дітей – в майбутнє нашої країни, – говорить Іра. – Нашим тренерам вдається бачити та розкривати нові юні таланти». Іра також зазначає чималий внесок локальних координаторів E-kids; батьків, які всіляко підтримують інтерес діток до програмування; та самих учнів, які прагнуть пізнавати нові доволі складні речі. Свою вдячність за ці знання учасники першої хвилі E-kids красномовно висловили через “Thank you!” Cards.

Певно, саме така віддача мотивувала деяких тренерів першої хвилі продовжити навчання дітей і в другій. Серед них – Павло, Lead Software Engineer, EPAM. Павло зізнається, що заняття в E-kids нагадали йому його власні перші кроки в програмуванні на примітивних пристроях: «У сучасних дітей набагато більше можливостей, і вони не завжди знають, як ними скористатися, – зазначає Павло. – Часто діти просто «залипають» у комп’ютері, а за його допомогою можна створювати, придумувати щось нове, щось своє. Можна створити власну гру, мультик, листівку, малюнок або запрограмувати робота-машинку. Це надихає.

Особисто мені хочеться захопити, «заразити» дітей програмуванням. Показати дітям, що програмування – це не щось складне, незрозуміле і недоступне; що почати програмувати – це приголомшливо».

IMG_8508

Що цікаво, тренерами E-kids можуть бути не тільки EPAMівці з production. Це на своєму прикладі довела Альона, Human Resource Manager, EPAM, яка вже другу хвилю поспіль займається з учасниками програми. Сама Альона зізнається, що для неї E-kids – це унікальна можливість краще пізнати покоління Z, що народилося в епоху інтернет: «70% дітей з нашої наймолодшої групи прийшли на другу хвилю, – розповідає Альона. – Ми намагалися і намагаємося розвивати командну роботу і взаємовиручку серед дітей, а також уміння досягати результату як у короткі терміни (на уроці), так і робити довгострокові проекти. Результатом першої хвилі навчання для кожної дитини став власний проект. І цього разу ми маємо намір посилити навички роботи над проектом, ускладнюючи функціонал».

Легко подумати, що E-kids переобтяжує дітей, додаючи до шкільних і позашкільних занять ще й програмування. Однак координатор проекту Ірина запевняє, що це зовсім не так: «Програма E-kids легко захоплює дітей, вони створюють власні алгоритми та будують програми, втілюючи свої творчі задуми, – розповідає Іра про значення програми. – При цьому формуються найважливіші навички та особистісні якості дитини, які необхідні для тих, хто живе у цифрову епоху. Це спрямовує вивільнений творчий потенціал в конструктивне русло формування досконалішої людини, а отже і досконалішої цивілізації».

Наразі друга хвиля E-kids в українському EPAM триває. Паралельно ця програма успішно функціонує на базі EPAM по всьому світу: у Білорусі, Китаї, Казахстані, Польщі, Сполучених Штатах і Угорщині. Одна з довгострокових цілей компанії – розширити програму EPAM E-kids таким чином, щоб вона була доступна не тільки дітям співробітників, але і в цілому дітям з місцевих громад, у яких менше можливостей вивчати програмування.