Позиція Львівського ІТ Кластеру щодо розгляду у другому читанні законопроекту №5376

11 Oct, 2021

Львівський ІТ Кластер активно бере участь у багатьох профільних обговореннях щодо правових аспектів функціонування Дія.Сіті. Кластер, який є найбільшим бізнес-об’єднанням технологічних компаній країни, запропонував багато важливих правок до профільного законопроекту 4303-д, однак не всі з них були враховані в законі 1667-IХ.

Більше того, при розгляді податкового законопроекту 5376 депутатами заявлено нові пропозиції з правками, що суперечать навіть тим компромісним положенням закону 1667-IХ, що були гарантовані Мінцифрою ІТ-індустрії під час прийняття рамкового закону.

Львівський ІТ Кластер, як і більшість ІТ-спільноти країни, вважає необхідним наголосити на окремих критичних положеннях, усунення котрих позбавить правовий режим Дія.Сіті сенсу, ставлячи під сумнів життєздатність всієї концепції Дія.Сіті.

Мова, зокрема про стабільні ставки податків для гіг-працівників та тих, які працюють за трудовим контрактом – у розмірі 5% ПДФО; ЄСВ – 22% з мінімального страхового внеску; податок на виведений капітал (ПнВК) – 9%. 

Кластер наголошує на неприйнятності зміни податкових ставок, які були проголосовані Верховною Радою у першому читанні законопроєкту 5376.

Також, оподаткування зарплати фахівців зараз передбачені без обмежень за певними професіями. Правками від депутатів встановлюються жорсткі обмеження по єдиному КВЕДу (пільгові ставки отримує лише вузька група програмістів) – на думку деяких депутатів, така норма повинна нівелювати можливі зловживання зі сторони не ІТ-бізнесу. Критерії вступу для компаній до спецрежиму чітко виписані у вже прийнятому рамковому законі. Водночас, багато сучасних ІТ-професій не мають навіть схожих відповідників в українському класифікаторі професій. 

Львівський ІТ Кластер не підтримує зміну податкових ставок  залежно від роботи IT-фахівців за тими чи іншими статтями класифікатору професій.

Важливим є те, що в чинній концепції Дія.Сіті обмеження на взаємодію з ФОП стосуються лише компаній, які обирають ПнВК. У погодженій редакції обрати пільговий ПнВК у розмірі 9% могли компанії, які не працюють не за «ФОП-механізмом» (з відповідним перехідним періодом). Комітет пропонує заборонити взаємодію з ФОП як для тих, хто оподатковується ПнВК, так і тим, хто залишається на непільгових умовах 18% податку на прибуток. 

Кластер наголошує на негативному впливі від запровадження необґрунтованої заборони взаємодії з ФОП.

Для тих, хто обирає ПнВК – пропонувалось 3 роки перехідного періоду, для переведення штату з ФОП на гіг-контракти/трудові договори. Дискусії йдуть про 1-1,5 роки, що унеможливлює комфортний перехід на нові умови. 

Львівський ІТ Кластер закликає зберегти погоджений перехідний період строком не менше, ніж 3 роки.

ІТ-спільнота отримала гарантії незмінності податкових умов терміном на 25 років. Але стосовно цієї норми також ведуться дискусії в податковому Комітеті ВРУ, пропонується прибрати таку умову взагалі. 

Кластер наполягає на збереженні незмінності податкових умов Дія.Ciті на строк, не менше ніж 25 років.

У рамковому законі 1667-IХ вступ до Дія.Сіті здійснюється за декларативним принципом, згідно з критеріями, відповідність яким підтверджується незалежним аудитом. Зараз пропонується додати податкову перевірку, що збільшує можливість тиску на бізнес, створює корупційні ризики та подовжує бюрократичні процеси. 

Львівський ІТ Кластер закликає не підтримувати правки щодо запровадження додаткових перевірок резидентів Дія.Сіті.

Через прийняття комітетом вищезазначених правок, концепція Дія.Сіті ризикує повністю провалитися, створюється ймовірність фрагментації ІТ-ринку та недосягнення очікуваних показників спецрежиму Дія.Сіті.

Львівський ІТ Кластер закликає дотримуватись раніше погодженої компромісної цілісної редакції концепції Дія.Сіті та не підтримувати вищевказані правки у законопроект № 5376.