Навчання на інноваційних бакалаврських програмах, запущених за ініціативи Львівського ІТ Кластера, поєднує академічний підхід із фокусом на практичних заняттях, а особливістю навчального процесу є участь менторів – IT-спеціалістів, які здобули досвід роботи в індустрії та діляться знаннями й навичками із студентами. Крім того, ментори стають особистим прикладом для студентів та мотивують їх до постійного розвитку та самовдосконалення.
Ми поспілкувалися з менторами програм Artificial Intelligence та Data Science & Intelligent Systems, яким випала нагода поділитися досвідом із студентами Львівської Політехніки та ЛНУ ім. І.Франка. Наші ментори розповіли про те, чого їм не вистачало, коли вони самі були студентами – у час, коли менторства як і інших освітніх інновацій в українських університетах ще не було, та поділилися враженнями про роботу у ролі наставників майбутніх ІТ-професіоналів.
Назар Пінчук, Software Engineer, SoftServe
Коли я був студентом, мені бракувало орієнтирів, розуміння, які технології найактуальніші, які тенденції та перспективи розвитку в ІТ-галузі. Також не вистачало однодумців, з якими можна було б запустити спільний проєкт. Вже на останніх курсах я зібрав одногрупників і запропонував запустити платформу-маркетплейс, але мотивації в нас вистачило лише на кілька брейнстормів. Вже через кілька років, коли у мене була мотивована команда і ми займались іншим продуктом, я дізнався, що мою студентську ідею втілили в життя американці.
Я менторив студентів 2го курсу і пригадую себе у їхньому віці. Тоді нам лише починали викладати основи веб-розробки. Цей предмет мене дуже зацікавив і я почав вивчати матеріал, випереджаючи програму. У мене не було ментора і довелось все вивчати на власному досвіді, а це відбувається не швидко. Тому я розумію наскільки важливою є роль ментора. Зараз ІТ-сфера активно залучає нові таланти і в такому віці вже є сенс думати про кар’єру.
Усі ми були студентами і розуміємо наскільки буває важко взяти себе в руки, щоб наполегливо працювати над проєктом. Мене потішила робота обох команд, яких я менторив. У них був різний технічний рівень, але командна робота була на високому рівні в обидвох групах. Коли о 2-ій ночі отримуєш сповіщення про черговий commit на github або про переміщену картку в Trello, то це свідчить про натхненну роботу. Я пишаюсь своїми студентами.
Моєю мотивацією було бажання допомогти студентам підготуватися до викликів, які чекатимуть їх в майбутньому, навчити командній роботі, яка має велике значення і не тільки у великих компаніях, але й в особистих починаннях чи стартапах. Я думаю, що менторські програми – хороша можливість отримати практичні навички. Якщо студенти готові скористатися цією нагодою і прикласти максимум зусиль, то ми (ментори) готові поділитися досвідом, який накопичували роками.
За мого студентства, дуже бракувало практики, яка б давала реальний результат, а не числа для формули. Також, я не отримував достатньо відповідей на свої запитання і не повністю розумів, чому потрібно робити так, а не інакше. Пошук відповідей забирав багато часу і додавав нові запитання, яких з часом назбиралось дуже багато. В результаті зникало бажання до навчання, тому доводилось робити завдання, аби просто здати його.
Наталія Мулярчук, Проджект менеджер, SoftServe
Коли ми починали роботу, то всі приходили в офіс до нас щотижня, комунікували вживу і бачились в університеті також. Карантин вніс свої корективи у роботу і стало важче. Звісно ми бачились онлайн, проводили мітинги, але у той самий час навчання в університеті змінило свій формат і часові рамки. Студенти поєднували навчання і програму, були тижні неймовірної роботи, а були тижні «здаємо лаби». Наша програма з командної роботи – частина їхнього навчального процесу: і вчишся і закриваєш частину по навчанню. Я вважаю, що це прекрасно. Та і якщо людина хоче, то буде вчитись і не втратить свій шанс, незалежно є чи немає навчального року.
У мене було дві команди і я пишаюсь тим, як хлопці чудово спрацювались і зрозуміли, що таке командна гра. Неймовірно важливою була перша зустріч із групами студентів, оскільки там ти знайомишся з ними, пояснюєш, як буде побудований процес роботи, хто ти для них, як ментор. Я чудово пам’ятаю цей день, неймовірні емоції і очі, які горіли у них. Можу пишатись, бо у моїх команд не було проблем, починаючи із першого дня.
Станіслав Чечоткін, Tech Lead, SoftServe
Я маю досвід менторства в своїй компанії і було бажання поділитися досвідом із студентами. Студенти 2-ого курсу вже мають певну базу, тому проблем у роботі не виникало. В мене була команда із 4-ох дівчат. Вони не розуміли, навіщо це їм, тому челендж був у тому, щоб знайти мотивацію, але у той самий час не сильно тиснути. Працювати в команді їм вдавалось, але ентузіазм часом спадав, особливо під впливом карантину і сесії. Треба було модерувати, щоб всі працювали рівномірно, щоб хтось не байдикував. Помітив, що студенти мають страх публічних виступів.
Ініціативи IT-компаній, які зараз запроваджуються, мають велике значення для розвитку студентів. Колись учнів водили на завод дивитися, як крутять гайки, а зараз вони можуть прийти і подивитися, як працює офіс ІТ-компанії зсередини, завдяки чому хтось може вирішити, що це для нього, а хтось навпаки розуміє, що хоче у майбутньому працювати на фрілансі або, що комп’ютери не його. Саме такого досвіду бракувало тоді, коли я навчався. Чудово, коли ти можеш познайомитися з людьми, побачити місце роботи та відчути атмосферу всередині компанії.
Менторство дало мені можливість попрацювати з молоддю, зрозуміти про що вони мріють, на що орієнтуються.
Ярослав Пушко, Team Lead, Global Logic
Було бажання поділитися своїми знаннями. Натомість отримав можливість поспілкуватися з перспективними студентами 1го курсу, спробувати організувати процес з нуля та отримати цінний досвід. Проте, на мою думку, такі програми варто починати пізніше. На першому курсі у студентів ще не до кінця сформовані погляди та розуміння технологій, тому в моїй команді досить довгий час стояло питання вибору тематики та спектру технологій.
Ефективність була різною в усіх командах. Якщо тіммейти не спілкуються поза проєктним процесом, для них це було великим випробування. Основними проблемами, на мою думку, була мотивація та брак часу.