7 Лютого, 2024
Час читання: 5 хв.

Позиція ІТ-індустрії України стосовно законопроєкту про мобілізацію

Асоціація IT Ukraine, Lviv IT Cluster та Kharkiv IT Cluster висловлюють консолідовану позицію ІТ-індустрії стосовно нового урядового законопроєкту №10449 від 30.01.2024 про мобілізацію.

ІТ-об’єднання України розуміють мету проєктів Законів України щодо мобілізації та бронювання, ми підтримуємо прагнення до справедливості та намагання законодавчо вирішити низку проблем, що має наразі держава в сфері військових зобов’язань громадян, а саме військового обліку та проходження військової служби.

30 січня цього року у ВРУ було повторно внесено Урядовий проєкт Закону №10449, який пропонує вдосконалення законодавства щодо мобілізації. Найбільші ІТ-спільноти України, зокрема Асоціація IT Ukraine, Lviv IT Cluster, Kharkiv IT Cluster, неодноразово висловлювали позицію щодо незбалансованості законопроєкту №10378. Він викликав низку питань та, у разі прийняття, ставив під загрозу розвиток економіки, як однієї з важливих складових підтримки країни та війська, та розвиток бізнесу в Україні. Наразі бачимо, що текст законопроєкта №10449 фактично дублює попередній №10378 та жодним чином не  вирішує нагальних питань. Навпаки, ускладнює функціонування бізнесу та ситуацію загалом, створюючи напругу між бізнес-середовищем, суспільством і державними інституціями.

Ризики, що залишаються в законопроєкті, є критичними для ІТ-галузі. На жаль, влада не використала час для діалогу з індустрією та суспільством і не вирішила проблемні питання. Так, критичними залишаються:

  • Перегляд КМУ Порядку бронювання військовозобов’язаних протягом місяця з дня опублікування цього Закону. 
  • Обовʼязок громадян реєструвати електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста. Отримання повісток через такий електронний кабінет.
  • Обмеження осіб, що перебувають за кордоном, в отриманні консульських послуг за відсутності військово-облікових документів.

Крім того, додалися нові ризики, а саме:

  • Встановлюються необгрунтовано малі строки для уточнення облікових даних всім військовозобов’язаним особам в Україні, в тому числі тим, що вже є заброньованими.
  • Виключається відстрочка від мобілізації особам, які отримують другу вищу освіту. Для багатьох ІТ спеціалістів профільна ІТ освіта не є першою вищою освітою. При цьому вкрай нелогічним є виключення аспірантів, які навчаються на контрактній основі з переліку осіб, що мають право на відстрочку, що підриває науковий потенціал держави.
  • Повторне проходження обстежень всіма особами, що визнані обмежено придатними для проходження військової служби та які отримали статус інваліда ІІ та ІІІ групи до кінця цього року.

IT-спільнота загалом підтримує необхідність впорядкування підходу до обліку військовозобов’язаних під час воєнного стану. Водночас, необхідно знайти баланс між обсягом мобілізації та здатності підтримувати економіку України на належному рівні для всебічного забезпечення Сил Оборони. 

Відтак, найбільші ІТ-спільноти України, зокрема Асоціація IT Ukraine, Lviv IT Cluster, Kharkiv IT Cluster наполегливо закликають зупинити розгляд нового урядового законопроєкту №10449 про мобілізацію та направити на доопрацювання з урахуванням позицій громадськості та бізнесу заради збереження економічної стійкості країни.

Прийняття законопроєкту №10449 у поточному вигляді неприпустиме та становить загрозу для подальшої роботи ІТ-галузі в Україні, через протиріччя в його положеннях, високий рівень закладених корупційних ризиків на незбалансованість повноважень компетентних органів.

Однією з ключових проблем є неконституційні положення щодо електронного вручення повісток

Також обмеження доступу до консульських послуг, рахунків та ведення підприємницької діяльності фізичними особами-підприємцями за кордоном є недопустимим та може призвести до значного скорочення обсягів експорту. Крім того обмеження, які стосуватимуться осіб, що перебувають за кордоном несуть контрпродуктивний характер і ніяк не сприятимуть навіть їх потенційному поверненню в Україну.

Ми вже спостерігаємо негативні тенденції у галузі: вперше за роки незалежности України ІТ-індустрія не показала росту в порівнянні з минулим роком. За минулий 2023 рік експортна виручка IT-послуг зменшилася на 8,5%, що в грошовому еквіваленті склало – 6,7 млрд дол США.

Саме тому РАЗОМ з планами запровадження цифрового обліку військовозобов’язаних та підвищенням ефективності мобілізації мають впроваджуватися також збалансовані та ефективні механізми бронювання ключових працівників для компаній, які працюють в Україні.

Такий баланс, на думку ІТ-індустрії, може забезпечити зокрема автоматичне бронювання працівників на квартал (з щоквартальним продовженням) враховуючи певні критерії: певний мінімальний обсяг заробітної плати, яку повинна отримувати особа або сплату певної суми податку на доходи фізичних осіб щомісячно/щоквартально.

Це вкрай необхідно, адже завдяки чинному механізму було заброньовано лише 3400 IT-фахівців, що становить за різними оцінками від 1% до 1,5% від загальної кількості усіх співробітників галузі. Це критично мало для стабільного функціонування індустрії, а відтак економіки та свідчить про неефективність існуючого механізму бронювання.

Технологічна галузь залишається однією з ключових в українській економіці та забезпечує значний обсяг валютних надходжень. Комп’ютерні послуги складають 41,5% загального обсягу експорту послуг. Це найбільша частка серед інших послуг, що експортуються. А компанія, найнявши одного IT-фахівця, створює та зберігає 2,7 робочих місця в економіці. Таким чином навіть під час повномасштабної війни 608-615 тисяч робочих місць прямої та непрямої зайнятості було створено індустрією, і для нормального функціонування економіки України важливим є зберегти цей показник.

Однак, ми всі маємо розуміти, що зараз кожен українець може перебувати лише у двох статусах: бути у ЗСУ або працювати для ЗСУ. Інших варіантів немає. ІТ-галузь активно підтримує ЗСУ. Частина фахівців від початку повномасштабної війни стали на захист країни. Три чверті опитаних нами компаній під час дослідження IT Research Ukraine 2023 зазначили, що мають у штаті мобілізованих спеціалістів. 93.6% айтівців скеровують частину своєї винагороди на благодійність. Середній чек на благодійність одного IT-спеціаліста дорівнює $264 або ж 9500 гривень. А щомісяця разом IT-фахівці донатять близько $80 мільйонів, що у гривнях майже 3 мільярди. 

Враховуючи вищезазначене, з метою недопущення негативних наслідків для економіки країни, зупинення розвитку ІТ-індустрії, значних корупційних ризиків та втрат для репутації країни, закликаємо владу не приймати ПЗУ № 10449 в поточній редакції. 

ІТ-галузь України за участі Асоціації IT Ukraine, Lviv IT Cluster та Kharkiv IT Cluster вкотре наполягає на необхідності знайти час і обговорити із ІТ-спільнотою зазначені ризики та наслідки для індустрії та держави в разі ухвалення таких рішень. Нагадуємо, що готові надати експертну підтримку і всіляко сприяти прискоренню вирішення зазначених питань.

Поділитися статтею:
Позиція ІТ-індустрії України стосовно законопроєкту про мобілізацію

Асоціація IT Ukraine, Lviv IT Cluster та Kharkiv IT Cluster висловлюють консолідовану позицію ІТ-індустрії стосовно нового урядового законопроєкту №10449 від 30.01.2024 про мобілізацію. ІТ-об’єднання України розуміють мету проєктів Законів України щодо мобілізації та бронювання, ми підтримуємо прагнення до справедливості та намагання законодавчо вирішити низку проблем, що має наразі держава в сфері військових зобов’язань громадян, а […]

https://itcluster.lviv.ua/wp-content/uploads/2024/02/terminova-komunikacziya_zakon-pro-mobilizacziyu_fb-tg-kopiya.png
Скопійовано!