MindCraft. ai – невелика львівська компанія, створена у 2017 році. У компанії всього 14 співробітників, але вона надає консалтингові послуги у сфері штучного інтелекту для компаній з усього світу. Спектр послуг охоплює різні напрямки. А головне завдання – автоматизовувати все, що робить людина.
Ми поспілкувалися зі співзасновником та операційним директором MindCraft.ai Назаром Савченком про компанію, бізнес-процеси та найцікавіші проєкти. Від використання ШІ в російській-українській війні, ринок послуг ШІ в Україні та яке майбутнє чекає на світ з розвитком цієї технології.
Ми створили компанію у 2017 році. Працювали на різних позиціях в аутсорсі: розробниками, архітекторами. Ми познайомилися, почали багато спілкуватися, зрозуміли сильні сторони один одного – і вирішили зайнятися виключно data science. Тоді було небагато таких спеціалістів. Якщо говорити про конкретні компанії, їх було одиниці, оскільки ринок був ще невідомим.
З нами працюють люди, які ще у вісімдесятих роках разом зі своїми батьками створювали перші нейронні мережі. Вони –справжні фанати. На початку нас було шестеро. Зараз нас 14. Маємо природний ріст: інколи нас більше, інколи менше, доходило до 16. Залежно від задач. Ми себе позиціюємо як консалтингова компанія. Людей, які в нас працюють, ми вважаємо консультантами й купуємо їх час. Домовляємось з ними про співпрацю на певний відрізок часу.
Вісім з 10 наших клієнтів потребують допрацювання даних. Ми підказуємо, які дані потрібні, де їх купити, як правильно збирати.
Коли ми створили компанію, ми зрозуміли, що нам не потрібен офіс. До прикладу дорога до офісу у Львові й назад займала б 2 години – це витрати. У нас тоді були спеціалісти по всій країні, наразі вони у Львові, Одесі, Києві, Харкові, Канаді. Також нашою особливістю було те, що ми не тягнулися за проєктами, а чітко вибирали самі: де ми можемо допомогти клієнту, а де ні.
Коли нам дають проєкт, ми одразу говоримо клієнту, скільки це коштуватиме і скільки потрібно часу. Краще не спішити та позбирати дані, перш ніж братися за проєкт. Такий підхід дуже подобається нашим клієнтам, особливо європейцям та американцям. Були такі кейси, коли ми працювали над проєктом 3-4 місяці, але з часом виявлялося, що ідею клієнта неможливо втілити або це набагато дорожче виходить, ніж клієнт уявляв.
Наш основний ринок – це Європа, а саме: Німеччина, Швейцарія, Данія. Клієнтів з цих країн ми розуміємо, вони нам ментально підходять. З Німеччини часто звертаються за рекомендаціями. Здебільшого до нас звертаються з двома запитами.
Перший – це дослідження чогось нового, створення чогось абсолютно нового, чого на ринку не існує. Якісь ноу-хау. І, напевно, вісімдесят відсотків наших всіх запитів – це автоматизація процесів, певних ресурсів. Тобто те, що люди зараз роблять вручну. Існує думка, що ШІ може автоматизувати те, що може зробити людина.
Спочатку в нас етап дослідження. Він може тривати від місяця до двох до трьох, а далі вже функція, якщо вона підтверджується. Ми переконуємося, що певна гіпотеза діє, що це можна втілити, можна автоматизувати. Відповідно, рухаємось далі та можемо створювати повноцінні продукти, які здатні автоматизувати певні процеси, зекономити кошти, вивільнити роботу людям, щоб бізнес набагато себе краще почував.
Я можу теоретично сказати, як ШІ може допомагати: наприклад, розпізнавання певних об’єктів. Скажімо, це може бути танк, будь-що інше – розпізнавання певної місцевості, не важливо чи це зима, літо, ліс, поле. ШІ може також допомогти в навігації або навіть правильно прицілитися, якщо ціль відома.
Оператор, який ним керує, має вчасно виявити оці об’єкти, щоб його також не помітили. В нього зовсім не багато часу, щоб переглянути це відео в себе на телефоні чи комп’ютері, завантажити його чи переглянути онлайн, тому що він максимально зосереджений на польоті і на тому, щоб знайти правильне місце. А от система немає емоцій, і тому вона це здатна робити в десятки разів швидше. І таким чином вона може врятувати життя. А оператор, замість того, щоб витратити пару годин, може витратити кілька хвилин. Отримати всю інформацію і передати її далі, щоб врятувати життя.
Просто уявімо собі, летить дрон і бачить певну ціль. Він може побачити, до прикладу, вантажівку КамАЗ чи танк. Йому потрібно самому визначити, яку ціль уразити першою. Отже, танк набагато краще знищити, ніж цей КамАЗ. Ми можемо навчити дрон розпізнавати об’єкти і зазначити пріоритетність.
Або, до прикладу, летять дрони, вони щось розповідають і завжди складно їх тримати на певному місці. Дрони висять над певною ціллю на висоті двісті метрів, не рухаючись. А це доволі важко, тому що тут потрібно розу вітрів прораховувати. Треба, щоб дрон зміг корегувати і залишатися на одному місці, в одному квадраті максимально не рухаючись. Очікувати певної інформації чи певного руху внизу. Тобто це теж важливі нюанси і в принципі ми з цим здатні впоратися також. Над цим можна працювати.
Це лише моя думка, у них вищий рівень використання ШІ, ніж у нас. У них є, напевно, два етапи. Старий етап – це радянські ракети Х55, які вони зараз використовують проти нас. Тобто ці розробки йдуть ще з сімдесятих-вісімдесятих років. І це, можна сказати, їхні перші спроби застосувати ШІ. Зараз в них новий етап. Я вважаю, цей етап в них розвинений, тому що вони готувалися дуже довго до війни. У них це ніколи не заборонялися, вони не користувалися нормами якоїсь моралі. Я думаю, що останні років 10-15 вони чітко працювали в цьому напрямку, в який багато інвестували і продовжують це робити. І я мушу зазначити, що серед них є доволі розумні дата сайєнтисти. Їхні шахеди здатні навестися на певний квадрат, певну траєкторію. Вони враховують місцевість, гори; де краще спуститися або піднятися. Таким чином вони здатні обрати правильну траєкторію, або змінювати її.
Чим збити шахеди? Проблема в тому, що їх важко виявити. А вони ще й можуть змінювати траєкторію: тобто в один момент дрон може летіти на захід, а потім – розвернутися і полетіти різко на південь.
Нам потрібно вчасно виявляти їх і на їхньому шляху ставити якісь системи, які можуть збити їх. Ці установки мають бути мобільні. Тому, якщо говорити про автоматизацію, потрібно більше розробляти або купувати їх. Найкраще – це просто знищити завод, де шахеди виробляються на території росії. Нам не треба боротися з наслідками, нам треба знищити причину. Безумовно, в них дуже багато ресурсів на війні – в рази більше, ніж у нас. Але ми використовуємо наші ресурси з розумом. Тенденція показує, що за два роки ми стали міцнішими і сильнішими, ніж росія, яка готувалася десятками років до цієї війни.
Ми не говоримо про дата-сайентиста, як про одну людину. Коли це п’ять-шість спеціалістів, усі вони дають теорії, критикують, розроблять разом, працюють на одну спільну ціль, вони набагато ефективніші. Коли вони отримають дані, у них буде абсолютно новий запал і вони зможуть дуже багато автоматизувати. Також зараз ще мали би зробити певні гранти для виробників дронів.
Зараз уряд спростив і дозволив виробляти в Україні БПЛА різного типу. І уряд готовий в це інвестувати, тобто робити замовлення саме в українських виробників. Всі такі розробки можуть робитися місяць часу, можуть і пів року, і навіть рік. Але все одно, вони є дуже важливими, тому що ми не знаємо, що буде за рік. Але деякі розробки вже за рік можуть врятувати дуже багато життів. Ще потрібні дослідження для правильної навігації або вибору правильної цілі. Виробники безпілотників вже мають грантові кошти, і вони йдуть конкретно до дата-сайєнтистів і кажуть: “Ось у нас є безпілотник, і нам для цього безпілотника потрібна система, яка допоможе йому правильно обрати ціль чи правильно вибрати маршрут”.
Зараз наша компанія займається оборонними проєктами виключно на волонтерських основах. Ми самі зацікавлені, щоб наші ідеї, певні розробки чи гіпотези, були втілені, якщо не нами, то іншими людьми. Ми ділимося знаннями, тому що впевнені, що ми всі працюємо в одному напрямку. Ідея у всіх одна – захистити близьких і нашу країну.
Звісно, перше – хочеться відкрити набагато більше data science команд по всій Україні. Тому що зараз у нас один спеціаліст працює в Харкові, два в Дніпрі. Хочемо зробити локальні команди по всіх містах.
І звісно, основна мета – довести, що український data science консалтинг живий, він на високому рівні, а наші люди розумні й здатні вести європейські та американські бізнеси, не дивлячись на війну. Ті клієнти, які з нами залишилися, задоволені – це стосується і наших друзів.
Тому, не дивлячись на блекаути, обстріли, будь-що – дуже багато робиться того, щоб ми давали делівері набагато краще і якісніше, ніж то було раніше. Тобто ми розуміємо зараз ціну питання, наскільки це важливо. І це дуже хороший показник того, що в момент війни ми надаємо тільки якісні послуги.